lørdag den 17. april 2010

Spis duftpelagonier...


Jeg har et svagt punkt for noget der dufter. Derfor er jeg også helt vild med duftpelagonier. Hvor har jeg dog haft mange forskellige i årenes løb - desværre har jeg ikke haft mulighed for at have dem til at overvintre, så hver sæson må jeg starte forfra. Nu er det lykkes mig at få fat i et par forskellige, og de skal plantes i krukker der skal sættes ned i haven.

Jeg plejer at bruge dem til at sprede dufte her på 1.
Bladene bliver plukket og ligger så og afgiver deres olier. Jeg har aldrig før hørt om at man kunne spise dem, men jeg har lige fået en plante der hed Goumet Pelagonium, og det er altså en ganske almindelig plante. På det lille skilt der følger med står der at den er god til pasta, salat og og sauce. Man bruger både blade og blomster.
Pelagonium fås både med dufte af hassselnødder, balsam, muskat, fyr, citrus og roser. De fleste kender nok den sort der skulle være god for ørepine, men jeg har nu fået fat i en der skulle være god for tandpine., så måske burde jeg bare æde hele planten på forhånd..... smiler

Nu skal der hentes noget jord, min mor kommer senere og er chauffør for det er lidt vanskeligt at bære hjem når man ikke har bil.

Kan I have en god lørdag

10 kommentarer:

  1. Det er ærgeligt at de ikke kan klare frosten,jeg havde mange sidste sommer, og plantet dem fra potter ud i jorden sidst på sommeren, jeg tænkte vinteren bliver mild, men jeg skulle blive klogere.

    SvarSlet
  2. Ja Mette jeg havde også sat nogle ind i mit skur i gården, men den gik heller ikke og jeg har bare ikke plads her på 1. men mon ikke jeg får "raget" nogle til mig her hen over sommeren. God dag til dig på Ærø

    SvarSlet
  3. Jeg holder også af de duftende :-)
    Og deres blomster er så fine og sarte.
    Nyd din krukke dag.

    SvarSlet
  4. Mange tak skal du have Miri, må du også nyde din dag.
    Knus

    SvarSlet
  5. Tror ikke jeg har haft en duftpelagonie - er de meget kraftige i duften? God tur :) Knus

    SvarSlet
  6. Hej!

    Jeg vidste slet ikke, at man kan få pelargonier med alle de der dufte. Sådan nogle må jeg have fat i! Det kunne jo også være, at gourmetvarianten kunne få mig til at spise lidt mere salat og den slags, som jeg ellers ikke er særligt begejstret for :-)

    SvarSlet
  7. Blomster, som dufter er skønne.
    Mine pelargonier røg ud i sidste uge, de klarede heller ikke vinteren i udhuset. Næste vinter må jeg have fat i en flamingokasse og vintermåtte. Derimod har oliventræet klaret sig fint udendørs hele vinter pakket ind i et kludetæppe.

    Kan du have en dejlig søndag

    SvarSlet
  8. Elsker også ALT der dufter...undtagen lugten af nyslået græs...den kan jeg bare ikke kapere... :o)Rigtig god lørdag til dig også... :o)

    SvarSlet
  9. Pelargonier er skønne - har netop købt en stak selv. Har også døjet med det der med overvintring, men har nu mulighed for det - så det bliver lidt sjovt at se, om jeg kan få det til.
    Den der spiselige slags lyder rigtig spændende :-)

    KH Gittemay

    SvarSlet
  10. Sørens også! Så burde jeg have kigget nærmere på den, da jeg var i havecentret tidligere i dag. Her kiggede jeg nemlig efter spiselige blomster :-)

    God weekend!

    SvarSlet