søndag den 3. januar 2010

En to vupti - fire år...

I dag er det faktisk 4 år siden at jeg fik min lejlighed her på 1. - der havde boet en ældre mand her i 35 år, Holger Jensen, og ja der havde intet været lavet de 35 år. Der fandtes ikke noget sted at man kunne gå i bad, så det gamle spisekammer blev lavet om inden at jeg flyttede herop. Jeg bor til leje så det var boligselskabet der renoverede hele lejligheden, derfor gik der lige et par måneder inden at Cecilie og jeg kunne flytte ind. Flere lag tapet skulle rives af, der blev lavet nyt køkken, nye lofter, ny strøm og alt fremstod lyst og lækkert.

På det tidspunkt hvor jeg sagde ja til lejligheden vidste jeg godt at Cecilie ikke blev boede hjemme for evigt derfor valgte jeg en lejlighed jeg kunne blive i den dag hvor hun fløj fra reden, det medførte jo så også at jeg de første år måtte sove i min spisestue. I dag sad jeg og så nogle gamle billeder igennem fra min mobiltelefon, og der var faktisk hyggeligt her dengang selv om jeg havde en mega size seng stående der fyldte en hel krig. Jeg ved ikke lige hvad der er sket, men siden er der altså kommet mere skrammel herind og jeg tror at tiden er kommet hvor der skal lidt ud :)
Dagen i dag vil jeg bruge på at gå og være lidt kritisk over for mine ting, og se om jeg kan komme tilbage til det mere enkle, det er en god måde at starte det nye år på, så bliver der helt sikkert fyldt op igen i løbet af 2010.
Derud over skal jeg have vasket så jeg er klar til en ny arbejdsuge. Jeg tror også at jeg har vildt meget lyst til at bage, for et stykke tid siden købte jeg bogen Rollinger og roulader, og jeg kan varmt anbefale den, der er inspiration og opskrifter så man får lyst til at kaste sig over en masse.

Til aften har jeg tænkt mig at lave Caroline Flemings kyllingelasagne med spinat, den smager herligt du kan finde opskriften hos Newyorkerbyheart.


Hvis der er nogle af jer kreative kvinder der har nogle opskrifter liggende på strikkede eller hæklede dyr så vil jeg meget gerne aftage, vi har fået en lille ny beboer her i huset, Gustav der blev født 6 uger for tidligt. Han er hjemme nu og fejrede sin første nytårsaften her hos os på 1. Han har fået så meget tøj så jeg vil gerne lave noget andet til ham. Jeg ved ikke om der findes nogle opskrifter på uroer, jeg har googlet uden held. Håber der er nogen der ligger inde med en god ide...

Har du nogle planer for i dag ...

22 kommentarer:

  1. Jeg havde på et tidspunkt et link til en strikket uro, men jeg kan ikke lige finde den lige nu. Hvis jeg finder den, skal jeg nok lige sende den til dig.
    jeg fandt dog denne her side, som måske kan have interesse??

    http://ysolda.com/store/toys/

    Han er da iøvrigt bare for dejlig :-)

    SvarSlet
  2. Det er vist ikke bare 2009 der er gået hurtigt, men også de sidste 4 år for dig.
    Der er mange ting der skal tages hensyn til, når man har store børn. Jeg tænker også i de baner, når jeg falder for et hus der passer til vores størrelse familie.
    Det er jo ikke evigt ham den store bliver hos os (han er 16).

    Dagen i dag skal bruges til hygge i sofaen og oprydning af en reol i køkkenet, er skal fjernes.

    Hav en god dag med din oprydning af "skrammel" ;)

    SvarSlet
  3. På Stof og Stils hæklede elefant mønster er der også en lille mariehøne der nok er mere overkommelig end elefanten. Min mor har lavet opskriften/modellen. Man kan jo komme en rangle lyd indeni. (Fås som små dåser med fyld i Stof og Stil).Du skal bare bruge rødt og sort garn og lidt fyld (+ evt. ranglelyd).
    Lyder da nemt ikke?
    Jeg viste ikke der var lejligheder i boligforeningerne i Odense med så godt look. Har selv boet på fælledvej i Arbejderne tror jeg det var. Lækre rum oppe under taget, men dårlige materialer til gulv o.s.v.
    Godt Nytår
    Karen

    SvarSlet
  4. Forresten så har DROPS opskrifter på opskrifter på dyr.

    SvarSlet
  5. PS. Stof og Stil har ogås en metaluro med klemmer til under 50 Kr. Den kan man jo hænde hvad som helst i!(Børnesikret)

    Karen

    SvarSlet
  6. Oprydning ER en god begyndelse :-)
    Har netop gennemgået mit tøj med kritiske øjne :-)
    Og tillykke med lille Gustav !

    SvarSlet
  7. Sjovt som et årsskifte får os til, at se tingene med nye øjne:)
    Jeg tror det er sundt som du, at gennemgå sine ting engang imellem og smide det overflødige ud.
    Vi skal jo flytte i løbet af foråret og derfor er jeg også igang med en større oprydning. Mange ting skal IKKE med i det nye for det kræver en anden stil og mange ting fortjener, at blive smidt ud nu, det har aftjent sin værnepligt:)
    Dejlig søndag til dig.

    SvarSlet
  8. Jeg har lige kigget mine opskrifter igennem, men fandt ingen uro. Mange af mine strikkeopskrifter er foræret væk, men har på retstrikket bamser med tøj. Måske du kan bruge linket her.

    http://www.strikkeoppskrift.com/sommerstrikk-kosedyr-og-barneleker

    Søndagen bruges til hygge-nusserier, og så regner jeg med ældste barnebarn kigger ind, inden han skal tilbage på efterskolen på Fyn

    En god søndag til dig

    SvarSlet
  9. Til lykke med lille Gustav i huset. Du må endlige sige til lykke til hans mor og far.

    De små kære væsner, hvad var vi foruden dem!!!

    Jeg har også været i oprydningsmode og her er det som hos Miri, klædeskabet der har fået en ordentlig omgang.

    Fortsat god dag ;-)

    SvarSlet
  10. Du bor bar så fint og lyst Pernille!
    Jeg har også lyst til at bage lidt idag, så nu må vi se hvad der findes i skabene..
    Ha en dejlig søndag:)

    SvarSlet
  11. Vi har bagt af alle resterne i dag, både det ene og andet.
    Hvor ser der altså mega hyggeligt ud i din lejlighed.
    Hvor ser han fin ud ham den nye beboer :)Jeg har også en Gustav der blev født 6 uger for tidligt, men det er 12 år siden nu. puha.. hvor tiden går.
    God søndag.

    SvarSlet
  12. Nu kender jeg jo ikke Gustavs forældre, så måske har de ingen humoristisk sans, men her har du grisen Knud eller grisen Gustav.

    http://www.slagtenhelligko.dk/grisebassen.pdf

    Ellers er der denne elefant- godt nok på engelsk men sød er den
    http://www.knitterella.com/SusanBAnderson/ElefantePattern.pdf

    Her er der en på dansk- jeg tror den er fra Hendes verden, der også har strik på deres hjemmeside
    http://www.hendesverden.dk/siteadmin/settingspages/print/?pid=5360

    SvarSlet
  13. Lækker lille fyr ;-)

    Du bor så dejligt lyst, og skønt må det være, at bo næsten i centrum...

    Kan desværre ikke hjælpe dig med opskrifter, det er en rigtig god idé med et dyr, for de får så meget tøj, de små mennesker der ser dagens lys...

    SvarSlet
  14. Den bedste og meget lette(ste) opskrift på elefant - hæklet - findes på Kvicklys strikkeopskrifter - prøv bare at google- knus og vi ses snart!

    SvarSlet
  15. Det må ha været dejlig at flytte ind i en ny renoveret liglighed, til februar er det fire år siden vi flyttede til Viborg i lejlighed.Til foråret skal vi have renoveret køkken.

    SvarSlet
  16. Det er skønt at få ryddet op - og UD!! engang imellem. Det bør man gøre jævnligt :P Meeeen det er da svært at smide ting ud :P God søndag aften. Knus

    SvarSlet
  17. Du bor så smukt og lyst, at det er en fryd at se, Pernille :-)

    Vi har heller ikke alverden med plads, men det betyder ikke så meget, nu hvor Frederik bor hjemme mere.

    Desværre er jeg ikke leveringsdygtig i opskrifter, men det er der sikkert mange andre her, der er ;)

    Klem til dig og Hugo!

    SvarSlet
  18. Hej Pernille

    Jeg er bare vild med dit hjem. Så lyst og dejligt.

    Tak for tippet om lasagnen, jeg er vild med lasagne, men nogle gange må der gerne en ny version på bordet... og lige i øjeblikket må den også godt være lidt sundere end den vanlige med opbagt bechamelsauce;o)

    Her er dagen gået med lidt oprydning, rengøring, vasketøj og en gåtur i de sneklædte Dollerup Bakker ... så jeg burde være klar til at komme afsted i morgen. Men må indrømme, at jeg er ramt af lidt ferie-blues.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  19. Hej Pernille!
    Jeg har også kigget "gamle" fotos af min spisestue og jeg må tilstå der var nogle færre ting end idag.
    Ting har det med at snige sig ind så engang imellem er det klogt lige at tage en kurv på armen og minimere.
    Dejligste lille Gustav.
    Håber du har haft en dejlig søndag.

    SvarSlet
  20. Pernille, hvor bor du dejligt. Det virker så lyst og lækkert. Du kan bare det der. Knus

    SvarSlet
  21. Tusind tak for alle jeres kommentarer og tak til jer der har lagt nogle links, jeg kan godt se at jeg skal hen og finde en strikke hækleordbog, for der er mange af opskrifterne der er på engelsk og selv om jeg kan lidt fremmedsprog :) så er jeg ikke lige så stiv i forkortelser udi håndarbejde.
    Han har desværre den der elefant fra Kvickly :(

    Og ja jeg boede faktisk meget lyst dengang at billedet blev taget, det gør jeg nu også i dag, men der har sneget sig mange ting ind, og dem er jeg nu ved at pakke væk, jeg kan godt lide når der ikke er så meget "skrammel"

    Knus

    SvarSlet
  22. Hej Pernille.
    Ville foreslå dig at lave en uro i filt. Panduro har små stykker filt i forskellige farver. Vælg den tykke.
    Find et sødt motiv, tegn over og klip filtet ud, lim øjne osv. på og hæng resultatet op i en tråd til uroen. Nemt og fint. God fornøjelse :-)

    SvarSlet