søndag den 10. januar 2010

Munke, fødselsdag og hvidløg...

Jeg har længe gået og tænkt over at jeg skulle til at udføre de 5 tibetanere, nogle yoga øvelser der skulle give velvære. Her kommer lidt baggrundsviden som jeg har hentet på nettet.

Den gamle hemmelighed om ungdommens kilde - de 5 tibetaner (de 5 riter) - kom til vesten ved hjælp af den lille bog som Peter Kelder skrev i 1937. Her beretter han om den aldrende Oberst Bradfort, som i sin søgen efter ungdommens kilde, drager ud i verden og på sin færd ender i et tibetansk kloster, skjult i Himalaya bjergene. Her slår Oberst Bradfort sig ned i nogle år og lærer, at enkel levevis og de fem yoga øvelser, som Lamaerne udfører dagligt, er vejen til den legendariske ungdoms kilde, som mennesket har søgt i årtusinde, men egentlig altid har haft til rådighed inde i sig selv. Efter sin hjemkomst danner Oberst Bradfort "Himalaya klubben" og Peter Kelder ser med begejstring, at de fem Riter (yogaøvelser) virker både foryngende og helbredende.
De fem tibetanere er bygget på baggrund af den kinesiske taoistiske tro at sygdom er et resultat af at energistrømmen i kroppen er blokkeret. Det vil ske hvis de to modsatte energier; Yin og Yang, som sammen holder orden på den universelle livskraft, ikke er i harmoni med hinanden. Gennem De Fem tibetanere, gennem at praktisere kinetik, gennem akupunktur og trykkbehandling, gennem de åndelige kræfter som findes i Bach-blomster, etc. vil disse blokkeringer forsvinde, således at livsenergien igen kan strømme frit, hvilket vil sætte helbredende kræfter igang. I følge hinduistisk tænkning aktiviserer og harmoniserer disse øvelser (de fem riter) kroppens energicentre, chakraene og garanterer et langt og sundt liv.

Du kan læse meget mere og se øvelserne her jeg vil starte med første øvelse i dag som hedder rite 1.

Var det noget for dig at kaste dig over....

Og hvad skal søndagen ellers bruges til her på 1. - ja jeg skal ikke vaske :) min vaskemaskine står i et lille hus i gården og den kulde vi har nu har gjort at vandet er frosset, jeg overlever nok hvis det kun varer et par dage, ellers ligger der et udemærket vaskeri tæt på mig. Jeg husker stadig fra jeg var barn hvordan min mormor vaskede i kælderen med grukeddel og vaskebræt, og se det var ikke kun når det var vinter !
I disse dage er det faktisk et år siden at jeg startede med at blogge og der skrev jeg et indlæg om en hvidløgskur, den kur skal jeg have handlet ind til i dag, det er en opskrift der kommer fra de gamle tibetanske munke.
Kan I have en godt søndag....

18 kommentarer:

  1. Tillykke med 1-års dagen!
    Jeg går i disse dage og overvejer at begynde til yoga - tror jeg kunne få noget godt ud af det. Så derfor var det meget relevant læsning, tak for det og for links :)

    God søndag til dig.

    SvarSlet
  2. Da jeg boede på Øen, fik en af de andre færgependlere nys om "Tibetanerne". Vi var tre der hver morgen sad og snakkede - læs sladrede - under dæk i den halve time, overfarten varede, og tro mig, vi kom langt omkring! Arne, som an hed kom så næste dag med kopier til os andre , og vi gik i gang---vi snurrede og strakte og blev de sande dervis'er - så langt kom vi nu ikke, jeg havde bøvl med at holde hunden på afstand, når jeg lå og kravlede på gulvet..men sjovt, det var det....at snakke om! God fornøjelse!

    SvarSlet
  3. Tillykke med 1-årsdagen:)
    Den hvidløgskur lyder godt nok heftig, den tror jeg ikke Kristian vil synes om jeg kaster mig ud i, han skal trods alt sove ved siden af mig hver nat:)
    Min nabo er en stor fortaler for tibetanerne. Han er i slutningen af 60'erne og har meget dårlig ryg, men disse øvelser holder smerterne på et minimum...

    SvarSlet
  4. Go, girl! Tibetanerne har klart en effekt, bl.a. på min nakke. Så det kan klart anbefales!
    Og tillykke med årsdagen! ;o)

    SvarSlet
  5. Tillykke med et års dagen !
    Og held og lykke med de 5 tibitaner- begynd roligt, for de er kraftfulde.

    SvarSlet
  6. 1 år - allerede, ja tiden går hurtigt.
    Tillykke ded jubilæet ;)

    Jeg lavede også de 5 tibetaner på et tidapunkt, men kom fra det igen. Måske skulle jeg genoptage dem...

    Rigtig god søndag!

    SvarSlet
  7. Synd du ikke kom i går havde set frem til at møde dig (0;
    Men måske næste gang?

    SvarSlet
  8. Tillykke med 1 års dagen, Pernille.
    Så må vi jo være startet nogenlunde på samme tid. En skøn tid, hvis du spørger mig :o)

    Jeg har også tidligere kigget på de 5 riter, men det er sådan noget, som jeg ved, at jeg aldrig vil få gjort. Men jeg kan godt lide tankegangen.

    God søndag til dig :o)
    Knus

    SvarSlet
  9. Tak skal du have mette, jeg har faktisk været til en prøvetime i yoga og jeg syntes det var ret fedt :)
    Knus

    He he Lone jeg ville gerne have set jer 4 der på overfarten, jeg tror også Hugo vil blande sig når jeg går igang :)
    Knus

    MissMuffin dejligt at høre at det kan virke, det får lige motivationen mere i top. Man kommer ikke til at lugte af hvidløgskuren, det har jeg ihvertfald aldrig oplevet :)
    Knus

    Krutters Krøller, jeg vil gå i gang med det samme, for jeg har mange problemer med min ryg !
    Knus

    Tak skal du have Miri :)
    Knus

    Kari tak for lykønskningerne, ja det er gået hurtigt det år. Jeg er spændt på de øvelser :)
    Knus

    Hanne det var en rigtig skam, men Lone havde problemer med vandrørerne så vi måtte blive hjemme, håber da at der bliver en anden gang.
    Knus

    Hanne du har helt ret, vi begyndte faktisk samtidig, sikke hurtigt et år det går, det er jo lidt skræmmende :) tillykke til dig også
    Knus

    SvarSlet
  10. Kære pernille
    Tillykke med 1 års dagen, ja jeg kan fejre min lidt senere på måneden, det år er gået pokkers hurtigt, men det er en skøn verden, den blogverden.
    knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Ja Vibeke det er en dejlig og inspirende verden at komme ind i, nogle gange syntes der bare ikke tid nok :)
    Knus

    SvarSlet
  12. Hej Pernille.
    Tillykke med et år på bloggen.
    Jeg godt huske da du begundte, at jeg gav dig en away, den blev du så glad for, fordi du var ny bloggen.De 5 Tibetanere tro jeg ikke er noget for mig
    Knus

    SvarSlet
  13. Conny du kan tro at jeg blev glad dengang, du var en af de første der læste min blog og jeg kunne slet ikke forstå at jeg fik en award, det gav lige blog på tanden.

    Jeg håber at I er ved at have styr på jeres sne deroppe i Viborg.

    Dejlig aften til dig og Poul.

    Knus

    SvarSlet
  14. Tillykke med bloggens fødselsdag. Det er så hyggeligt at komme på besøg her hos dig :-)

    Knus fra Malou

    SvarSlet
  15. Tillykke med 1 års dagen! :-)

    SvarSlet
  16. Tillykke med 1-årsdagen.
    Ved du, at du kan få musik til, specielt lavet til de 5 tibetanere?
    Held og lykke med det og god mandag:-)

    SvarSlet
  17. Skal lige hilse og sige at hvidløgskuren virker, min gamle far er lige blevet 90 og med års mellemrum indtar han kuren - og når han gør dette er han forment adgang til både mit og min søsters hus !!! Men det virker - efter kuren bliver han altid sat ned i forbrug af Maravan (blodtryksfortyndende medicin).

    SvarSlet
  18. Jeg har med mellemrum "dyrket" de 5 tibetanere og har kun at sige godt om dem :-)
    Hvidløgskuren har jeg på min opslagstavle - har "truet" med at starte den ;-)

    SvarSlet