onsdag den 27. januar 2010

Energibrød og dårlig finger ...

Forleden dag bagte jeg det her brød - det er let at lave og det blev utrolig lækkert.

  • 2 dl havregryn
  • 5 dl sigtet speltmel
  • 1 dl knuste hørfrø
  • 1 dl rosin
  • 1 dl grofthakkede hasselnødder
  • 2 tsk. natron
  • 1 tsk. salt
  • 4 dl tykmælk
  • ½ dl flydende honning
  • ½ dl tyttebærsyltetøj - det undlod jeg og erstattede med tørrede tranebær !

Tænd ovnen på 200°. Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Rør tykmælken i samt honning og syltetøj. Hæld blandingen i en smurt, aflang bageform (1½ l). Bag brødet på nederste rille i ovnen ca. 1 time. Vend brødet ud på en bagerist, og lad det køle af, tildækket med et viskestykke.

Er i klar over hvor meget man bruger sin tommelfinger ! I går aftes kom jeg til at skære et ordentlig hug i min, ja jeg skulle nok have været afsted for at tjekke om det skulle have været syet eller limet eller hvad pokker man nu gør, men det kom jeg ikke. Nu er hele min finger bundet ind, og det er ikke let når man skal i bad, have vasket hår, tage strømpebukser eller i det hele taget foretage sig noget. Jeg var ikke klar over at jeg bruger den finger til meget ved computeren... griner, men hvad den bliver nok hel igen.

Jeg har det rigtig godt med at vi vandt over Norge i håndbold, hele dagen i går havde jeg mobbet alle vores Norske speditører og kunder, jeg var lige ved at tro at det var mig der skulle mobbes i dag, men som Ulrik sagde, det er slutresultatet der tæller .

Kan I have en god onsdag...

11 kommentarer:

  1. Jeg må godt nok indrømme at jeg var nød til at forlade TV et de sidste to min. det var mere end mit nervesystem kunne klare, selv om jeg faktisk er ligeglad med håndbold. Dit brød ser lækkert ud.

    SvarSlet
  2. Lækkert brød - ja, jeg havde da trykket væk fra den kamp et stykke tid før, for der var da ikke noget ved den....hihi

    SvarSlet
  3. Ser ikke håndbold...:-)
    Pas nu på din finger !

    SvarSlet
  4. Jeg zappede lidt rundt men så det lige da de vandt :P Tror du ikke du skulle få kigget på fingeren i dag :-) Knus

    SvarSlet
  5. You are so right... :o)
    Lækkert brød, by the way...og pas nu på defingre...vi har kun 10 at tage af.. ;o)

    SvarSlet
  6. Det ser lækkert ud dit brød :) Det undrer mig, at der ikke er æg eller gær i. Men fint er det blevet. Jeg kommer næsten altid knuste hørfrø i dejen, når jeg bager brød.
    Det er utroligt, som man bliver opmærksom på, hvor meget man bruger en finger, når man har snittet sig :-)
    Rigtig god dag til dig :)

    SvarSlet
  7. Kære Pernille
    Det brød lyder SÅ lækkert. Jeg elsker bagværk med tørrede tranebær.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  8. Brødet ser rigtig fin og lækker ud, så jeg snupper lige opskriften, tak for den.
    Håndboldkampen sad jeg også og så, den var nervepirrende. Derefter så jeg en dokumentar film om albinoer i Tanzania. Interessant og gruopvækkende. Alt det Tv-kiggeri i aftes og sent i seng, har gjort udslag i dag med træthed.

    En god onsdag aften til dig

    SvarSlet
  9. 10 tommelfinger skulle du have, eller det var måske det du havde i går..
    Uha man er afhængig af den tommelfingre..
    Dejligt brød har bagt.

    SvarSlet
  10. Lækkert brød, det må prøves...sådan et rigtig hyggebrød til the eller varm kakao, når ungerne kommer fra skole..

    SvarSlet
  11. mmmm lækket brød, ligesom jeg kan li' det med spelt..må prøve.

    SvarSlet