mandag den 31. august 2009

Helbredende arkitektur ...

Jeg har før læst artikler om helbredende arkitektur, der er ved at blive mere og mere udbredt. Kerstin Bro Egelund fra Kolding Arkitekskole har tidligere lavet et projekt hvor hun indrettede en hospitalsstue, her var hendes mål at indrette således ,at det virkede som om at naturen var trukket ind på stuen, dette blev blandt gjort ved hjælp af bøgeskovsgardiner, blomster og blødt lys. Forsøg viste at folk hurtigere blev raske.

I dag da jeg var ved lægen faldt jeg over et blad, og her var hun så igen. Nu havde hun som afgangsprojekt indrettet et venteværelse, som i kan se på billedet ovenover. Et pastelfarvet kronblad af plexiglas stikker ud fra den rå betonvæg. Bladet er med til at danne et blomsterhav i tre dimensioner på en ellers kedelig væg. Og ved hjælp af skyggerne bevæger blomsterne sig med lyset.

Om sit projekt udtalte hun :
Mit mål har været at skabe en form for hjemlighed. Hjem er imidlertid meget forskellige. I stedet har jeg valgt blomsterne i et forsøg på at ramme en universel måde at sige: ”Velkommen i mit rum”.Blomster skaber genkendelse hos alle, og de skaber liv. På den måde hjælper de forhåbentlig med at få patienten til at føle velkommen og godt tilpas,” fortæller den 29-årige Kerstin.
Tænk som en god værtinde

I en tid hvor det danske sundhedsvæsen er i færd med at investere 25 mia. kr. i nye sygehuse, er der fokus på ”Helbredende arkitektur” i stil med projekter som Kerstins, der arbejder med lys, farver, udsmykning og grønne omgivelser som en bevidst måde at skabe velvære og styrke patienters oplevelse af kvalitet.”På mange måder handler det om at tænke som en værtinde, der venter gæster. Sætter blomster på bordet, tænder stearinlys, bager boller, eller hvordan man nu udtrykker sin velkomst,” sammenligner Kerstin.

Jeg er sikker på at det venteværelse ville være ganske rart at vente i, mange venteværelser i dag er indrettet i kobolt og røde farver, ikke ligefrem nogle farver der får os til at slappe af.

Det er spændende at se om vi fremover ser noget helbredende arkitektur rundt omkring.

Jeg er helt overbevidst om at omgivelserne gør noget ved os - hvordan har du det med helbredende arkitektur .....

9 kommentarer:

  1. Synes det lyder som en fantastisk god ide, jeg tænker på venteværelset på Silkeborg Central Sygehus og der kunne gøres ting og sager.
    De fleste venteværelser er ikke særlig indbydende eller "hjemlige"

    SvarSlet
  2. Det er i virkeligheden ikke så meget der skal til for at skabe en god atmosfære.. Men de fleste venteværelser er mere end gab, nogle ligefrem uhyggelige..
    Og hospitalerne er trøstesløse.
    Herlev sygehus som er mega stort var et af de første med farver og motiver på gangene.. Og farver fører dig rundt i en labyrint af gange..de har et meget flot auditorie med pink stole..

    Der skal ikke nogen tvivl fra min siden om at naturen har helbredene kræfter..
    God aften til dig Pernille.

    SvarSlet
  3. Helt enig. Farver betyder meget. Der var noget med et fængsel,der havde farver (i bedste mening) , på gangene , men det viste sig i den grad at ophidse de stærkt voldelige indsatte i lige det afsnit. Så farver og arkitektur er godt, men med omtanke.

    SvarSlet
  4. Det vil være skøn, at få lidt af naturen trukket ind i hospitalsstuerne, de er så fave løse, ingen blomster, billeder slet ingen hygge. Jeg tro det ville virke helbredende og venteværelserne på sygehusene kunne godt trænge til en forskønnelse, når man tækker på hvor meget tid man tilbringer der.

    SvarSlet
  5. Det var da en fantastisk god idé! Jeg har mødt så mange grimme venteværelser - så jeg tror bestemt, hun har fat i noget rigtigt. Farver og mønstre betyder utroligt meget.

    Dejlig dag til dig, klem!

    SvarSlet
  6. Hvis ikke du er syg, når du bliver indlagt...Nej, det er selvfølgelig en overdrivelse, men hvor er de steder hvor syge mennesker opholder sig, så trøsteløse ?
    Der er netop brug for skønhed.
    Se bare hosptalet i Järna- det er så smukt.

    SvarSlet
  7. Margith, jeg tror ikke at jeg har været i noget venteværelse hvor jeg har tænkt wow - og jeg har været i rigtig mange, ¨håber at der vil blive gjort lidt rundt omkring :)

    Det lyder godt der på Herlev Sygehus, de har da fat i noget af det rigtige, jeg er selv overbevist om at naturen har helbredene kræfter, god dag Mette.

    Lone der havde de da ikke lige tænkt sig om i det fængsel, de skulle nok have malet lyserødt, :) det ved jeg så ikke lige hvad de mandlige indsatte ville have sagt til , men det er en beroligende farve !

    Conny når man bruger så mange penge på Sygehuse, kunne man godt tænke over indretningen og som du skriver bringe noget forskønnelse derind, det behøver jo ikke at komme til at koste mere af den grund !

    Madame, jeg er også sikker på at det ikke er uden betydning med hvordan vi indretter os, både hjemme og for eksempel på hospitaler og lignende vi må håber at der er flere der ser "lyset" !

    Miri jeg giver dig helt ret, Odense Universitetshospital er helt sikkert ikke noget at prale af, men nu skal vi jo have bygget et nyt, så det er jo værd at håbe, jeg kender ikke de hospital du taler om, men jeg må ind og se om der er nogle billeder :)

    Dejlig tirsdag til jer alle sammen, nu hvor jeg sidder tidligt og skriver skinner solen, det ser ud til at dagen bliver så god som de har lovet !

    Knus

    SvarSlet
  8. Margith, jeg tror ikke at jeg har været i noget venteværelse hvor jeg har tænkt wow - og jeg har været i rigtig mange, ¨håber at der vil blive gjort lidt rundt omkring :)

    Det lyder godt der på Herlev Sygehus, de har da fat i noget af det rigtige, jeg er selv overbevist om at naturen har helbredene kræfter, god dag Mette.

    Lone der havde de da ikke lige tænkt sig om i det fængsel, de skulle nok have malet lyserødt, :) det ved jeg så ikke lige hvad de mandlige indsatte ville have sagt til , men det er en beroligende farve !

    Conny når man bruger så mange penge på Sygehuse, kunne man godt tænke over indretningen og som du skriver bringe noget forskønnelse derind, det behøver jo ikke at komme til at koste mere af den grund !

    Madame, jeg er også sikker på at det ikke er uden betydning med hvordan vi indretter os, både hjemme og for eksempel på hospitaler og lignende vi må håber at der er flere der ser "lyset" !

    Miri jeg giver dig helt ret, Odense Universitetshospital er helt sikkert ikke noget at prale af, men nu skal vi jo have bygget et nyt, så det er jo værd at håbe, jeg kender ikke de hospital du taler om, men jeg må ind og se om der er nogle billeder :)

    Dejlig tirsdag til jer alle sammen, nu hvor jeg sidder tidligt og skriver skinner solen, det ser ud til at dagen bliver så god som de har lovet !

    Knus

    SvarSlet
  9. Det lyder meget som Feng Shui, som var den store dille her for nogle aar siden (maaske 10) og som jeg synes er en af de mest geniale ideer nogensinde. Jeg kunne godt taenke mig at se saadan et sygehus efter den unge frk Egelunds behandling. Sygehuse er normalt raedselsfulde og lige til at faa en til at foele sig syg!

    SvarSlet